Städa på en lördagskväll

Jag vaknade upp och kollade på ett program som handlade om hur en del i Rosengård har det. Det var verkligen äckligt!!
Det var en familj med 7 barn som bodde på ca 80 m2 och det klättrade kackerlackor överallt och de var i barnens sängar. Det var mögel i hela badrummet och kaklet trillade ner hela tiden. När de duschade rann vattnet ner till grannen och gjorde vattenskador där.
En sak som jag inte fattar är att fastighetsägarna tillåter detta. Ett helt höghus kan ju rasa om de inte gör något åt det.

Till den familjen med alla kackerlackor hade anticimex kommit 20 gånger på 17 år och utrotat alla krypen men de kom tillbaka och levde under tapeten och gömde sig bakom tavlorna på väggarna under dagen. På kvällen så hoppade de fram och tänk dig när det är 7 barn som sover på golvet och de vaknar av att kackerlackorna kryper på de. Och då är det i Sverige det handlar om!
Jag kan förstå om det var typ Australien eller något varmt ställe där de inte isolerar husen som man gör i Sverige. Krypen har ju inte samma möjlighet att krypa in i ett hus som det är på andra ställen.

I alla fall så vart jag upprörd över att se programmet och tänkte: nejfyfan!!

Sen tittar jag på tv lite senare och tror du inte att det är "Rent Hus" som är på tv:n. Det fastnar jag framför och även om jag hade sett avsnittet som var för länge sedan så blev jag äcklad!!
Äcklad över hur folk faktiskt lever!
Det var silverfiskar och pälsänglar lite här och var. Hunden hade matskålen inne i familjens badrum och den mat som trillade ut ur skålen rullade in under badkaret som i sin tur fick vatten på sig och det blev en enda gul/brunaktig massa som såg ut som bajs.
De hade ingenstans att sitta och äta för det var ett berg med grejer på bordet.
Mamman i lägenheten tyckte att det var en del av personligheten att det såg ut så och att hon faktiskt plockade upp ibland men att det ändå bara blev stökigt så småningom.
De fixade i alla fall till lägenheten och den blev ren. När man fick se förändringen från före och efter så kunde man liksom känna vilken lättnad det var för familjen med ett rent hem OCH GISSA VEM SOM BLEV INSPIRERAD!!!
Jo, Mikaela!
Så efter att ha varit på kalas och lite överallt så har jag varit hemma ikväll och städat.
Det ska inte vara några kryp som får bo i min skit! Det var verkligen länge sedan jag städade och bara när golvet blev rent från saker så kändes det mycket bättre och skönare att vara här inne. Nu är det bara resten kvar och det går egentligen rätt så snabbt att plocka iordning allt men det är så jobbigt att ta tag i när man aldrig är hemma. Det får liksom bara va som det är och sen så lastas det på ännu mera i den där charmiga högen av kläder som av någon konstig anledning hamnar på golvet och så småningom utgör den någon slags heltäckningsmatta.


Jag glömde att ta en bild på innan jag började städa men det är kanske skönt att jag missade så att man slipper visa vilket äckel man faktiskt är....



men här syns ju i alla fall golvet och det gick absolut inte innan...



Här är det ändå städat men det är ju en hel del kvar att göra. Hur får alla sakerna plats på en så liten yta?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0